Sovmorgon

Ojdå. Råkade sova mycket längre än vad jag tänkt idag... Ställde klockan på 10.45 bara utifall att jag inte skulle ha vaknat innan dess. Tror ni jag vaknade innan dess eller? Näää... Det är enda nackdelen med det här rummet - det är omöjligt att vakna eftersom det inte kommer in något dagsljus. Fast på ett sätt är det ju ganska skönt också, man sover som en gud!

Satt och pratade med vår lägenhetsdam under frukosten. Satt och snackade i över en timme! Förstår henne ganska så bra nu. Kanske inte kan komma med de allra brightaste svaren på hennes frågor, men med en blandning av spanska och engelska så kan jag i alla fall göra mig hyfsat förstådd. Pratade lite om det här med Castellano (vanlig spanska) och Catalán (som man pratar i Barcelona bl.a.) samtidigt som vi lyssnade på Edit Piaf (!?).  Samtalet blev tillslut riiiktigt djupt. Var spännande, hon hade många interessanta tankar visade det sig och det här samtalet var ju mycket roligare än att plugga så jag fyllde på kaffekoppen och fortsatte prata (eller egentligen mest lyssna och slänga in någon kommentar lite då och då).

Men så tillslut sa hon att hon och hennes far var mycket nöjda med mig och Clara. Vi för inget oväsen och vi är väldigt ordningssamma och renliga av oss, håller rent och snyggt i kök och sådär... Och visst, vi har gjort vårt bästa för att vara bra hyresgäster (det här läget vill man inte direkt gå miste om), men det kändes ändå väldigt skönt att höra, särskilt med tanke på hur illa de tyckte om tyskan. Sen frågade hon mig om vi tyckte att hon och pappan störde oss. Bara det att när man säger det där så är det ganska svårt att förstå vad hon menar  "os molestamos?" - jag har skitsvårt för de där reflexiva verben. Jag uppfattade inte heller att det var en fråga för det lät på rösten som om det var ett konstaterande. Så trodde först att hon menade att "ni stör oss", men sen började jag tänka (och stod då helt tyst medan jag funderade). Så ställde hon om frågan men denna gången lät rösten lite mer orolig. Pinsamt blev det, för hon tolkade ju min tystnad som om jag faktiskt tyckte att de störde oss. Haha, så fel det kan bli...

Jag tror även att hon bjöd ut oss på middag ikväll med sina "amigas", ikväll klockan nio. De skulle tydligen bli ca 9 st och var i åldrarna 30-50. Jag tackade för inbjudan, men sa att vi tänkt fixa lite mat med några i klassen och sådär ikväll. Även om det kanske skulle kunna vara trevligt så tvivlar jag på att man skulle kunna hänga med så mycket i språket när nio spanjorskor får lite vin i sig... Var bara snällt att hon frågade ju :) Funderar på vad man ska kunna göra ikväll. Verkar som om det är rätt så många som ska ut och sådär, men just nu är jag inte jättesugen. Kände mig lite småkrasslig igår så jag kanske stannar hemma och ser en film eller nåt istället. Det är sånt man märker. Känner jag mig rätt lär man ju hinna bli riktigt sugen på utgång innan kl 22...

Imorrn ska vi i alla fall äta Paella hos en klasskompis. Det blir nice, lite paella sitter aldrig fel! :)
Nu blir det till att återgå till plugget. Eller kanske blir det en tur ner till Placa Catalunya, skulle behöva handla lite på El Corte Inglés... Gäller ju att "ta vara på soltimmarna" och sådär och "lite motion har ingen dött av" och handla måste man ju för "äta bör man annars dör man"... Ja, jag skulle kunna komma på många fler ursäkter till att inte plugga, så därför är det väl lika bra att jag går ut med en gång, så att man inte slösar tiden enbart på att komma på ursäkter liksom. ;)

Adios!

Kommentarer
Postat av: ulf

Hoppas allt är oK med er bra att ni är på god kant med hyrestanten

2009-01-31 @ 18:06:31
Postat av: ulf

Hoppas allt är OK med er. Bra att ni är på god kant med hyrestanten.

2009-01-31 @ 18:11:28
Postat av: Karla

Det låter verkligen som om du pratar spanska nu! Vad coolt! Och jag är väldigt duktig på att spendera tid med att hitta ursäkter... Läsa Marias blogg är en högt prioriterad sådan... ;)

2009-02-01 @ 00:36:04
Postat av: Olle

Vilken combo med tre ordspråk i rad på ett fungerande sätt! Lite imponerad :) Lägenhetstanten bor alltså med sin far där också? Man lär sig nåt nytt varje dag, och det är bättre att än att inte säga nåt för då har man inget sagt, för det ska gudarna veta. Jag fick inte till det på samma sätt, men men.. Bättre lycka nästa gång.



Puss Puss!

2009-02-02 @ 19:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0