ETT spann!

Tack! Tack, tack, TACK!

Äntligen. Har du någongång hört talas om EN spann? Näe, tänkte väl det! Det heter ETT spann. Det är i alla fall jag och Clara riktigt överens om. Vi öbor håller ihop och vi kan vår grammatik, när ska ni fastlänningar egentligen lära er? 

Det är ETT spann mot Sverige! Och därmed basta!




Fick precis reda på att det inte bara är jag som längtar efter lingonsylt. Emma ringde mig efter att ha läst min blogg och nu har vi bokat in en IKEA-resa lördag morgon. Bannemig vad det ska bli gott! Lite lunch lär det ju också ätas där borta... Köttbullar med lingonsylt.. Mmmm!

Kommentarer
Postat av: Emma

Ja, när ja såg lingonsylt slängde ja mej på telefonen.. Kan ju inte äta en av mina favvorätter utan lingonsylt, nämligen fläskpannkaka.. ;) Så lingonsylt ska det bli;)

2009-01-15 @ 22:02:24
URL: http://snickan.blog.com
Postat av: Olle

Det var ett jäkla tjat om en/ett spann, typiskt ölänningar att fokusera på nåt så irrelevant.. ;)



Det där med en IKEA-resa låter dock mycket bra, ni får ladda ordentligt så ni orkar en proffsportion på 20 köttbullar. Jag beprövade en sådan igår och det smakade muy bien, man får efterrätt då också, muy bien igen!



Puss Puss

2009-01-16 @ 10:41:35
Postat av: Sara

EN spann heter det. basta! :) varför diskuterade ni ordet spann överhuvudtaget? ja alltså det här med ikea är ju guld. o det har inte valencia, den lilla skitstaden. o ikea är ju som sagt mer eller mindre en mänsklig rättighet!

2009-01-16 @ 16:14:17
Postat av: Henke

en hink!

2009-01-16 @ 16:51:06
Postat av: Kusin Linda

Vad roligt att kunna läsa om hur du har det! Mamma och alla hälsar till dig! hihi :D



...och jag håller med, det heter banne mig ett spann. haha :D



Puss o kram

2009-01-17 @ 16:40:30
Postat av: Emma

Har tänkt på det här med spann... Här kommer svaret om man kan lite på wikipedia...



Spann kan syfta på:



Ett rymdmått. En spann var fr o m 1665 = 2 halvspann = 4 fjärdingar = 16 kappar = 28 kannor = 73,28 liter. En spann motsvarar samma mått som en halvtunna (struket mått). Det finns även andra storlekar på tunnor, se tunna.

Ett längdmått. Ett stort spann är avståndet mellan fingertopparna på tummen och långfingret med utsträckt hand. Ett litet spann är motsvarande avstånd mellan tummen och pekfingret.



Så vi får den saken utklarad... Å va det fastlänningarna eller öborna som hade rätt???? hahaah Puss

2009-01-18 @ 23:51:24
URL: http://snickan.blog.com
Postat av: Maria

hmmm, ett spann, nja, skulle vilja göra följande distinktion: EN spann (om man pratar om en hink); ETT spann (om man menar typ hästspann) :P



Men det ät klart, så är man ju inte nån riktig ölänning heller...



Ha det bäst!!

Kramar från nordpolen!

2009-01-25 @ 18:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0