Barcelona

Hallå där!

Nu har jag alltså äntligen kommit till skott och skaffat mig en blogg. Så här följer en liten uppdatering om vad som hänt sedan jag kom till Spanien för en dryg vecka sedan:

Innan klockan slog 6.00 förra månadagen lämnade jag alltså ett -13 grader kallt och snöigt Öland för ett halvår i ett betydligt varmare Barcelona. Med mig ner hade jag lillebror Stefan, vilket var riktigt trevligt. På Kastrup träffade vi även Ida som var påväg för en utbytestermin på Island för en lunch. Väl framme i Spanien bodde på ett helt okej hostel på ett bra avstånd från stan (därav alla fynd på rean...). Redan första kvällen när vi lämnat av alla väskor på hostellet gav vi oss iväg ner på stan. Där var festligheterna i full gång då spanjorerna firade sin jul nr 2, nämligen Los Reyes Magos (de vise männen). Vi stod ett tag nere vid Plaza Cataluña och kollade på de stora karnevaltågen, maffigt!

Klasskompis Clara kom ner på tisdagen och flyttade in med oss på hostellet. Där bodde vi några dagar i ett rum med tre finnar som var mycket trevligare på dagen än på natten - de kunde det där med att snarka, det vill jag lova. Sista natten vaknade jag och trodde att jag höll på att bli överkörd av en skördetröska, när det i själva verket bara var en (!) av finnarna som sov. Jisses. Clara vaknade också och vi försökte verkligen göra allt för att få den här personen att sluta, men förgäves - finnen var oväckbar! Tillslut fick jag den geniala idén att kasta ned en 50-centare på golvet. Ljudet av slanten som föll 2 meter rakt ner på parkettgolvet och därefter studstade ljudligt flera gånger, fick honom dock att vakna till och sluta snarka. Verkligen skönt, det där snarkljudet var det äckligaste vi någonsin hört!

I alla fall, glädjen var stor när vi flyttade därifrån på fredagen. Hade riktigt tur med lägenhetsletandet och Clara och jag hittade en helt perfekt lägenhet redan på första visningen. Den ligger ca 2 min från skolan, är superfräsch, lugn och fin. Dessutom kommer en städerska hit en gång i veckan och städar hela lägenheten och tvättar alla lakan och handdukar (jag kommer vara sååå bortskämd när jag kommer tillbaks till Sverige) . Det är en tjej i 45-årsåldern och hennes pappa som hyr ut två rum, varav det ena blir ledigt senast 1:a februari. Så tills dess delar jag och Clara på ett rum på ca 13 kvm och det funkar riktigt bra! Vi har eget badrum och kylskåp och sådär och här finns en underbar takterass där jag lätt kommer att sitta och plugga hela våren. Mitt mål är att vara pepparkaksbrun redan när jag kommer hem i juni...

På tal om vår... Det är i stort sett vår här nu! Åtminstone i svenska mått mätt. De senaste dagarna har det varit ca 14 grader varmt på dagen, strålande sol och klarblå himmel. Jag gillar verkligen den här staden!

Skolan började i måndags och det kommer att bli grymt mycket plugg det här halvåret, det är en sak som är säker. Spanskan känns fortfarande riktigt osäker, men den ska bli bättre! Recursos Humanos verkar bra och intressant och såfort min spanska förbättras så kommer allt att kännas lite lättare, de två första dagarna har jag förstått max 60 % av vad läraren sagt... Men ja, för varje dag lär man sig ju något nytt så det ska nog gå det här med...

Måste nog återgå till att plugga lite nu. Hoppas jag inte tråkat ut er, det blev en lång uppdatering detta... och fortsättning följer! ;)

iAdios!


Kommentarer
Postat av: Sara

oh vad härligt! jag vill också ha vår :)

2009-01-13 @ 21:06:08
Postat av: Sara P

Wheeii va kul att du ocksa har en blogg, ja ska bli din trogna lasare =)

2009-01-13 @ 21:49:15
URL: http://sarapau.blogg.se/
Postat av: Anna Lundberg

Marrrrrria. FAN vad glad jag blev att du har skaffat dig en blogg! Här har du läsaren nummer ett, snacka om att jag ska följa dig =) lägenheten låter ju helt kanon, vad härligt! och vilket väder sen! som sagt, ska följa dig som bara den =)

2009-01-13 @ 23:25:13
URL: http://annacoolsombaraden.blogg.se/
Postat av: Olle

Karneval redan första dan, låter som en finfin start på Barcavistelsen! Hoppas allt går bra även i fortsättningen.. och att du inte blir alltför bortskämd ;) Puss Puss

2009-01-13 @ 23:27:48
Postat av: Cajsa

ÄNTLIGEN!

äntligen en blogg från din sida maria. som jag har längtat! det låter sjukt trevligt med någon som städar och tvättar. hade jag med behövt. en diskmaskin hade inte suttit fel. men det har du väl det också :D

miss you!

2009-01-14 @ 13:34:59
Postat av: Marielle

hej maria!! =P

ja alltså, det är helt obeskrivligt vad lättad jag är! det hade vart katastrof om jag förlorat den, dels hade tagit tid och vart jobbigt att köpa nytt men framförallt så var det ju mkt affektionsvärde i den.

kul att du också skaffat blogg! :) och du verkar ha kommit iordning bra. men seriöst, vad är det för lägenhet ni hittat?? FUSK! dyr?



och cajsa: du får f-n ta och skapa en ny blogg, vet du hur lessen jag blev när den en dag bara var BORTA?!?!?!



puss :)

2009-01-14 @ 14:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0