Paella och kulturkrockar

Kom precis hem från Vicky i klassen som bjöd på Paella. Var en riktig paella valenciana med alla ingredienser: räkor, musslor, kyckling, bläckfisk.... ALLT! Var helt underbart gott! Stackarn, hade hållt på hela natten/dagen för att kunna förbereda all paella till sammanlagt 20-25 pers. Hon hade även gjort den godaste tortillan (spansk omelett) som jag ätit i hela mitt liv och jag ska få receptet på den imorgon. Wiiie ;)


Idag visade det sig återigen vilken otolig skillnad det är i hur olika kulturer ser på tiden. Vi skulle ses hemma hos Vicky vid kl 14. Kl 15 hade ca hälften kommit. Kl 15.30 dök de från Venezuela upp och nångång efter 14.00 dök mexikanskorna upp. Det är ju 8 akademiska kvartar det! Jag må vara från Sverige där kl 14 verkligen betyder 14.00 men är det inte riktigt, extremt dåligt att komma två timmar sent till en middag...?

Nu blir det lite plugg. Administración de Personal står på schemat...
Ciao!

Kommentarer
Postat av: Emma

Välkommen till Barcelona!

2009-02-01 @ 20:25:28
URL: http://snickan.blog.com
Postat av: Karla

Nä, det handlar nog bara om bekantskapskrets. Bjuder jag mina vänner, kommer Karolina 10 min sent, bara för hon veta att alla kommer komma sent och jag inte är klar. Hanna kommer en halvtimme för sent, Nadja en timme för sent. Och Dana känner du ju lite, hon kommer aldrig mindre än två timmar efter utsatt tid. :P Fast hennes föräldrar är iof inte svenskar, men hon har ändå bott i sverige i 19 år. :P

2009-02-01 @ 23:06:51
Postat av: Aida

Efter ett antal gånger slutar man att förvånas :)Jag brukar alltid fråga (för säkerhetsskull) om det är spanska tider som gäller, för då vet man att det är ok att komma 30-60min försent ;)

2009-02-01 @ 23:54:00
Postat av: Olle

Du skulle åkt till Japan istället, där finns det inte på kartan att kommma försent. Sen kan man ta med en present utan innehåll, det är praktiskt, bara den är fint inslagen.. Undrar vilken svensk reklam om interkulturell kommunikation jag har sett..



Puss Puss!

2009-02-02 @ 09:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0